kalief van nederland  |  abdelkader benali  |  vormgeving

Kalief van Nederland
Abdelkader Benali
première: 12 maart 2019

CREDITS
TEKST & SPEL Abdelkader Benali REGIE Lenneke Maas DRAMATURGIE Paul Slangen VORMGEVING Eva Krammer en Elian Smits MUZIEK Ton van der Meer SCENEFOTOGRAFIE Ben van Duin

KALIEF VAN NEDERLAND
“Ik zit op een hotelkamer in Beirut in afwachting van Sjahrazade. Zij is een Libanese kunstenares die vernoemd is naar de verhalenvertelster van Duizend-en-een-nacht. Morgenochtend vroeg vlieg ik terug naar Nederland. Maar Sjahrazade laat op zich wachten, ze stuurt me sms’jes waarin ze haar komst aankondigt. In afwachting van Sjahrazade vertel ik verhalen. Verhalen over mijn Sjahrazade, mijn grootmoeder die me leerde hoe je een goed verhaar moet vertellen. Ik vertel verhalen over mijn bezoek aan het Sprookjesbos in de Efteling waar ik de fakir op het vliegende tapijt zag. En ik vertel verhalen over de literaire Sjahrazade, de moedige vrouw die de kalief weet te betoveren met haar meeslepende verhalen. Ondertussen hoop ik dat Sjahrazade komt om mij haar laatste verhaal te vertellen.”

In Kalief van Nederland gaat Abdelkader Benali op meeslepende wijze naar de kern van zijn schrijverschap: de verhalenvertelster Sjahrazade. Tijdens een conferentie rond de Duizend-en-een-nacht in Beiroet ontmoet hij een Libanese kunstenares die zijn ideeën over Sjahrazade op zijn kop zet. De avond voor vertrek naar Nederland wacht hij op haar komst in zijn hotelkamer. Om haar komst te versnellen vertelt hij verhalen. Er was eens…

Soepel neemt Abdelkader Benali de toeschouwer mee op een reis van Kaatsheuvel naar Beiroet en Tanger. De voorstelling is een ode aan zijn grootmoeder en een speelse reis met de grootste verhalenvertelster die Oriënt heeft gekend. Een Oriënt die door Anton Pieck, de geestelijk vader van de Efteling, werd verbeeld in het sprookjesbos. In Kalief van Nederland vertelt Benali zijn duizend-en-een-nacht.